راه اندازی تهیه غذای خانگی

راه-اندازی-تهیه-غذای-خانگی

راه اندازی تهیه غذای خانگی

سالهاست پیتزا فروشی ها و فست فودی ها در تمام سطح شهر قرار دارند و با تنوع غذایی توانستن مشتریان زیادی را به خود جذب کنند . پس از  غذاهای فست فودی چند سالی است که غذاهای خانگی در آشپزخانه های بیرون جایگاه ویژه پیدا کردند و مشتریان به جای خرید غذا های مضر فست فودی و سنگین  که ممکن است بعضی از فست فودی ها از روغن های مانده برای درست کردن آنها استفاده کنند ، خرید  از غذاهای آشپزخانه  و غذاهای خانگی که در آشپزخانه های سطح شهر راه اندازی شده اند را ترجیح می دهند . بسیاری از دانشجویان و کارمندان که در طول روز وقت تهیه غذا در خانه  ندارند برای تهیه ناهار یا شام خود ترجیح  می‌دهند ، غذاهای خانگی که در آشپزخانه های شهر پخته می شود را برای یک وعده خود خریداری نمایند .

 

راه اندازی تهیه غذای خانگی

برای راه اندازی تهیه غذای خانگی چه باید کرد ؟

برای راه اندازی غذاهای خانگی در ابتدا باید مکانی را برای پخت و پز و پذیرایی از مشتریان انتخاب کنید . پس از انتخاب مکان آشپزخانه باید آنرا با تهیه و خرید  وسایل مجهز کنید .  اگر می خواهید در همان جا پخت و پز را انجام دهید ، باید در آن مکان یک ناحیه را به آشپزخانه اختصاص دهید . برای تهیه غذای خانگی در یک آشپزخانه باید تجهیزات کامل را مهیا کنید .  برای شروع پخت و پز در آشپزخانه باید غذا را آماده کنید  ،تا در هر لحظه که مشتری برای خرید غذا به شما مراجعه می کند غذا را آماده داشته باشید . اگر می ‌خواهید غذا را در خانه خودتان مهیا کنید و سپس در محل فروش غذا را تحویل دهید و در خانه کار و کاسبی ایجاد نمایید باید حتما سر  وقت غذا را تحویل مشتری دهید . کافیست در آشپزخانه خانه تان غذا را پخته و با یک بسته بندی تمیز و زیبا آن را  به مشتری تحویل دهید . برای این کار یک مکان سرپوشیده مانند پارکینگ یا مکان سرپوشیده  نیاز دارید و  می تواند کارتان را راه بیاندازد .

اگر در آشپزخانه مغازه یا در رستوران می ‌خواهید غذا را به دست  مشتری تحویل دهید ، می توانید غذا را در منزل خود نیم پز کرده و برای پخت کامل آن را به مغازه یا رستوران ببریم و  داغ به مشتری تحویل دهید . برای تهیه غذا به چند نفر کارگر نیاز دارید . برای درست کردن غذای خانگی حداقل به دو نفر نیاز است . یک نفر می تواند کار تولید غذا را انجام دهد و دیگری می تواند غذا را به دست مشتری برساند . اگر می خواهید به صورت پیک غذا را به دست مشتری برسانید باید به فکر شخص سوم باشید که با پیک موتوری غذا را به موقع به مشتری تحویل دهد . اگر مشتریان زیادی را جلب کرده اید  و حجم کار بالا گرفته  ، برای  پخت و پز در آشپزخانه و بسته‌بندی غذا به  تعداد نفرات بیشتری نیاز خواهید داشت .  در کمترین حالت باید یک آشپز  غذا را روی منو پیاده کند و در اختیار مشتری قرار دهد و به همین نسبت هم باید آشپز داشته باشید .

برای راه اندازی آشپزخانه به چقدر پول نیاز است ؟

در این حالت بستگی دارد که آیا شما ‌وقتی آشپزخانه را مهیا کردید قصد دارید  فقط در آن غذا را آماده کرده و به مشتری تحویل دهید  و یا علاوه بر تحویل دادن غذا یک لژ خانوادگی برای پذیرایی از مشتریان در آن مکان ارائه می دهید ؟  برای مجهز کردن محل پذیرایی از مشتریانتان در یک مغازه باید میز و صندلی را تهیه کنید تا بتوانید از مشتریان در مغازه پذیرایی کنید و همچنین آشپزخانه نیاز به مقداری وسایل مخصوص و همچنین ام دی اف کاری نیاز دارد . در کمترین حالت به شش میلیون پول نیاز است  و اگر غذا ها را به شکل بسته های یکبار مصرف عرضه می کنید هر پک غذا حدود هزار تومان برای شما هزینه دارد .

اگر در محل کارتان غذا را در ظروف آرکوپال و چینی برای مشتری سرو می کنید ، بسته به جنس ظروفی که انتخاب می کنید و تعداد مشتریانی که روزانه به شما مراجعه می کنند باید ظروف را در آشپزخانه آماده کنید . وجود مایکروویو و گاز برای گرم کردن غذا در آشپزخانه ضروری است . هرچه تعداد و تنوع غذایی شما بالاتر رود   احتیاجات  مواد غذایی شما هم بیشتر می‌شود . اگر مغازه را کرایه  کرده‌اید با توجه به تورم و مکانی که در آن قرار دارید ، باید ماهانه مبلغی را برای اجاره‌بها در نظر گرفته و کنار بگذارید .

برای راه اندازی آشپزخانه چه غذاهایی باید درست کنیم ؟

غذاهای خانگی که در آشپزخانه ها پخت و پز می شود به صورت معمول شامل کشک بادمجان ، میرزا قاسمی،  کتلت ، کوکوی سیب زمینی ، کوکو سبزی ، کوفته و دلمه است .  این غذاها غذاهای خشک هستند که همراه با سالاد ، ماست و نوشیدنی ، انواع ترشیجات می توانید بسته به سلیقه مشتری در اختیار آنها قرار دهید .

غذاهای خورشتی هم وجود دارد که طرفداران خاص خود را دارد و باید در چند مدل آنها پخته شوند  تا مشتریان بر اساس ذائقه خود  انتخاب کنند و میل نمایند .

راه اندازی آشپزخانه

چگونه غذا را آماده کنیم ؟

فردی که آشپز است بسته به میانگین مشتریانی که روزانه به آن جا مراجعه می کنند باید  غذا را در حد متعادل و به  گونه‌ای که دور ریز  غذاها کم باشد آماده کند . هرچه  روزانه غذای دور ریز کمتر باشد به نفع شما خواهد بود ، پس در روزهای اول و ماههای اول وقتی مغازه شما و  آشپزخانه شما زیاد شاخته نشده و  افراد زیادی از محل آن بی خبر هستند  ، باید تعداد غذا های کمتری را آماده کنید و به صورت آرام بعد از چندین بار آن را گسترش دهید . به گونه‌ای که در روزهای اول  به تعداد ۳۰ تا ۵۰ نفر غذا آماده کنید که منطقی تر و عقلانی تر به نظر می آید غذا ها را از شب قبل آماده کرده و به صورت نیم پز کنار بگذارید تا روز بعد پخت سریع تر داشته باشید و کارها را بدون دردسر انجام دهید .  در این روند کیفیت غذا بسیار مهم است حتی اگر سود شما کم باشد و مجبور باشید قیمت غذا را کمی بالاتر از مناطق دیگر بگذارید .

 غذاها را چگونه قیمت گذاری کنیم ؟

مشتریان پس از گذراندن یک روز کاری سخت در قالب کارمند ، دانشجو،  کارگر و یا خانواده ها نیاز دارند وقتی به آشپزخانه شما می آیند غذایی با کیفیت بالا را تجربه کنند . پس فدا کردن کیفیت به خاطر قیمت کار اشتباهی است . گر به صورت غیرمنطقی و غیرعقلانی قیمت غذا را از حد استاندارد بالاتر ببرید طبعاً مشتریان خود را از دست خواهید داد. در  میان بازاریان اصطلاحی به نام سود کم برای فروش بیشتر وجود دارد ،  که شما با فروش غذا هایی با کیفیت بالا و قیمت پایین تر می توانید در مدت زمان کوتاه مشتریان زیادی را به خود جلب کنید .

 نام تجاری را چگونه انتخاب کنیم ؟

از مهم ترین عوامل موفقیت هر برند تجاری انتخاب نام مناسب و جذاب برای آن است . بعضی از افراد برای  مکان تجاری فامیل خود را  انتخاب می کنند ،  که این حرکت بسیار قدیمی  است . نام تجاری را که انتخاب می کنید حتماً باید جذاب باشد ، تا در خاطر مشتری بماند و آن را به دیگران معرفی کند و این یکی از کارهای بسیار مهمی است که صاحب نام تجاری باید آن را انجام دهد .

 تبلیغات انجام دهید :

اگر می خواهید روزانه فروش بالایی داشته باشید ، مدارس و ادارات شرکت‌هایی که در نزدیکی مغازه شما وجود دارد را تحت نظر بگیرید و خودتان را به آنها معرفی کنید و آمادگی خود را برای تهیه وعده های ناهار و شام آنان اعلام کنید .  به همین گونه که تراکت مغازه با نام تجاری خود را که از قبل انتخاب نموده اید و همچنین منویی از غذاهایی که برای مشتریان خود آماده کرده اید را در اختیار آنان قرار دهید تا آنان در زمان لازم با انتخاب غذای مورد نظرخود ، آن را سفارش دهند .  کارت ها و تراکت های را به سوپرمارکت های محل خود بسپارید تا با دادن به مشتریان هنگام خرید  به دستشان برسد . تکلیف غذاهایی که می ماند  چیست ؟

وقتی غذا ها باقی بماند و آنها را در یخچال نگهداری کنید و برای روز بعد آنها را گرم می کنید طبعا کیفیت اولیه را نداشته و ممکن است مزه نامطبوع بگیرند اگر این کار را انجام دهید مشتری های تان را کمتر خواهید دید . پس بهتر است غذاهایی که باقی مانده را به خانه خودتان برده و آنها را استفاده کنید و حتی بهتر است که این غذاها را در بین نیازمندان تقسیم نمایید . این کار ثواب شما را دو چندان کرده و بدون جواب نخواهد بود .

چگونه برای مشتریان خاطره ساز شویم ؟

پرسنل اشپزخانه باید کارهایی را انجام دهند که مشتری از خوردن غذا لذت ببرند و مغازه شما را به دیگران هم معرفی کند.  بهتر است برای مشتریان در خرید اول خاطره ساز باشید . ایجاد یک خاطره خوب برای مشتری کار بسیار دشواری نیست .  شما می توانید با بسته بندی جذاب غذا و آوردن به موقع غذا ، احترام به نظر مشتری و یا یک ابتکار و خلاقیت نو که در جاهای دیگر ارائه  نشده ، می توانید مشتریان را برای چند دفعه به سمت خود بکشانید .

این را بدانید هر  مغازه‌ای در  هر زمینه ای که شروع به فعالیت می کند از روز اول فروش خارق‌العاده‌ای ندارد و همه این همه کار خود را از صفر شروع میکنند .  اگر در روزهای اول کاری خود مشتریان زیادی ندارید امید خود را از دست ندهید و در جهت بهبود کیفیت غذا و سرویس دهی فعالیت خود را بالا ببرید ،  تلاش کنید که بی نتیجه نخواهد ماند .

5/5 (1 Review)
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *